maandag 27 januari 2014

rimpels maken

In heel veel patronen zie je dat er gerimpeld wordt. In kinderkleding is het natuurlijk altijd al gebruikelijk geweest om te rimpelen maar in dameskleding dus ook steeds vaker.
Zoals bijvoorbeeld in de Burda van jan  2014  model 122 hier te zien een erg leuk shirt, de tweede versie is inmiddels ook al gemaakt. Hier is de linkerzijnaad en bij de rechtermouwaanzet in het voorpand, flink gerimpeld.

Hieronder met foto's een uitleg:


1. Stik twee rimpeldraden (steeklengte 4 mm) vlak langs elkaar daar waar de rimpels moeten komen. (Het is handig als je de rimpeldraden in een contrastkleur stikt, ze worden later verwijderd en zijn dan goed zichtbaar).

2. rimpeldraden, de onderdraden en de bovendraden. 

3. de rimpels ontstaan door aan de onderdraad te trekken en de stof naar boven te schuiven.
 

4. Aan een kant van de rimpels leg je een knoop in de draden (zodat de rimpels  niet terug kunnen schuiven).
 

5. Aan de andere kant wikkel je de draden over een speld. (dan kun je lengte nog eenvoudig aanpassen.

  6. Verdeel de rimpels en meet het gerimpelde gedeelte op.

7. De gerimpelde zijnaad



8. Speldt het voor en achterpand op elkaar, en leg over de rimpeldraden een stukje framilon van de lengte waarover je rimpels wilt hebben. (Rek de framilon niet uit, stik het gewoon mee).

9. Stik alles op elkaar, stik de framilon mee.
 
 
10. Stik de hele zijnaad op de lockmachine in een keer door.
 
 
11. Aan de goede kant zie je nu nog de rimpeldraden zitten

12. Verwijder de rimpeldraden. Klaar.

Framilon is doorzichtig elastiek. Je  hoeftdit elastiek niet mee te stikken, ik doe het voor de stevigheid en de naad blijft beter elastisch.

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de heel duidelijke uitleg en foto's !! Net wat ik zocht voor een blousje dat ik binnenkort ga maken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je uitleg van de blouse ...maar waar koop jij dat framilon? Hier in buurt kun je het niet krijgen ....
    Gr van mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je op mijn blog kijkt.
      Framilon, Ik heb mijn "framilon" uit Tsjechiƫ, het is net de echte die schijnt beter te zijn, maar met deze kan ik prima uit de voeten. Je kunt hem kopen via Chellebel.nl kijk maar eens bij haar of de echte Framilon via mamarieke.nl/framilon. Hier kun je het bestellen en het komt waarschijnlijk gewoon met de post. Zeker proberen.

      Verwijderen