donderdag 29 augustus 2013

Slank jurkje met inzetstukken in de taille

Mijn volgend project... De tweede lap stof die ik bij Schroder heb gekocht in mei.. Een mooie katoen in satijnbinding met elastaan.

Het model wat mij wel aanspreekt is een jurkje uit de Burda van juni, een slank jurkje met inzetstukken. Het is model 117 uit de Burda van juni van dit jaar.
De coupe wordt verwekt middels inzetstukken. Deze zijn een combinatie van de princesselijn en coupenaden vanuit de zijnaad.

Dit model komt - in mijn ogen -  het best tot zijn recht als het mooi slank valt en niet te ruim. Daarom heb ik gekozen voor een stof met elastaan, ook al wordt dit niet expliciet aanbevolen.

Ik heb al een proefmodel gemaakt en wat correcties aangebracht. Voordat ik de bloemenstof ga knippen ga ik het model nog van een ander stofje maken om er echt zeker van te zijn dat ik het patroon goed heb.
Hiervoor heb ik een viscose gekozen met behoorlijk veel stretch en een slangenprint!!!




Ik heb het jurkje gemaakt en ik ben er een beetje dubbel erover. Om de belijning goed te laten uitkomen heb ik zwarte piping gebruikt en bij de inzetstukken meegestikt. Dat vind ik een erg mooi effect hebben. Hierdoor wordt de belijning extra benadrukt.
Maar ook al heb ik een proefmodel gemaakt en correcties in het patroon aangebracht toch ben ik (nog) niet tevreden over de "bovenpartij" van de jurk. De jurk is absoluut te ruim boven de boezem en de armsgaten zijn ook te groot. Ook de rugbreedte lijkt wat te ruim (ook al houdt je rekening met de naadtoeslag).  Om dit op te lossen denk ik dat ik er een kort mouwtje in ga zetten, ik hoop dat ik dan wat ruimte kan wegwerken bij de armsgaten....
Ook wil ik de  hals nog veranderen, ofwel een diepere ronde hals of een V-hals in ieder geval iets lager.

Ik heb in ieder geval besloten dat ik de de katoensatijn die ik hierboven gefotografeerd is niet ga gebruiken voor dit model, die bewaar ik nog even.....


Hier zijn wat plaatjes









Hier een aantal foto's van de piping






bij de rits loopt de piping niet helemaal perfect door (ik heb er een gewone rits in gezet, een blinde rits is toch veel mooier, niet meer doen dus)







aan de andere kant in de zijnaad wel... (daar kan ik dan stiekem wel heel tevreden over zijn als iets heel mooi lukt!!)











hier zie je goed dat de rugbreedte van oksel tot oksel te groot is (ook al zit hier natuurlijk nog wel de naadtoeslag aan)









ook de hals past niet zo bij mij vind ik, ik denk een V-hals of een diepere ronde hals lijn...







Dus een kort mouwtje en een andere hals in ieder geval, wat denken jullie??
















8 opmerkingen:

  1. Waarom teken je het patroon niet op je eigen maten? Dan weet je zeker dat dit leuke jurkje je perfect past en hoef je al die aanpassingen niet te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gaaf model!!!!
    Wat betreft hals zou ik dan eerder een v hals van maken. Ik denk dat dat net iets shikker (ow hoe schrijf je dat nou ook alweer)is als deze hals niet bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar zeg je zowat renee, ik denk eigenlijk dat zelf tekenen meer tijd kost, maar als ik naar het resultaat kijk dan weet ik het niet, had ik het misschien toch beter wel zelf kunnen tekenen...

      Verwijderen
  4. Een V-hals heeft mijn persoonlijke voorkeur.
    Zonder korte mouwtjes heeft je jurk een fissere look (maar dat is eigen smaak natuurlijk )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb erg hoge verwachtingen van het zelf kunnen tekenen. Je hoeft nooit meer een patroon te kopen, hooguit goed naar technische tekeningen te kijken. Als je dat een aantal keer hebt gedaan, lijkt me dat het niet zo heel veel meer tijd kost dan het gebruiken van een bestaand patroon, en met zoveel meer voldoening.
    Zelf zit ik aan het begin van dat traject, dus ik kan het niet met overtuiging brengen, hoewel ik al een aantal veelbelovende ervaringen heb opgedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit een heel mooi model, maar voor jouw figuur is het deel aan de bovenkant veel te royaal. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik het zwarte piping nu wel zo mooi vind. Het is heel netjes verwerkt, maar het is erg aanwezig. Ik denk dat bij dit stofje een heel donkergrijze piping minder hard geweest zou zijn. Maar dat is mijn smaak...

    En als je zelf patroon kan tekenen...ik zou dit jurkje op mijn maten gaan tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor jullie eerlijke commentaar, ik denk dat ik deze jurk schaar onder de categorie, "weer wat geleerd".
    Zelf tekenen dus, de volgende keer... daar leer ik het tenslotte ook voor nietwaar..
    En ik ben het met je eens Handige Handjes, de piping kan dan wel mooi zitten, het contrast is te hard!!!

    BeantwoordenVerwijderen