zaterdag 10 november 2012

Een Marlene Dietrich dresseren..... (1)

De ervaren kleermakers onder ons weten natuurlijk meteen wat hiermee bedoeld wordt...
Dresseren van een pantalon (dat is dus niet zomaar een broek!!) betekent het in model persen van de patroondelen voordat de broek in elkaar gezet wordt. Je bereikt hiermee - naar zeggen - een perfecte valling van de pantalon. Aan u straks om te oordelen. Je perst dus als het ware de valling al in de broek.



Op de foto kun je zien dat met name onderaan, de pijp naar links wijder uitloopt. Die "bocht" heb er ik dus ingeperst (ingedresseerd). Ook de vouw in het voorpand is er nu al ingeperst en   het achterbeen is meteen uitgezet.

Ik ben dol op  het model, een lekker wijde bandplooi broek, flatterend voor zware bovenbenen en comfortabel in het dragen. Twee schuine steekzakken, waarvan het heupdeel met de onderzak doorloopt tot middenvoor en ik denk dat ik achter paspelzakken maak.
Ik heb er een wollen soepele stof  voor gekozen en besloot tijdens het knippen dat een voering wellicht ook aan te raden was, de stof lijkt niet te kriebelen maar je weet dat toch nooit helemaal zeker bij wol. Ook een voering verhoogt een mooie valling van de pantalon - zeggen de boeken - (wat klinkt dat toch ouderwets) en bovendien beschermt het de stof.
Evenals het dresseren is het maken van een voering een nieuwe ervaring voor me.

De voering kun je op twee manieren maken, je kunt een volledige broek van voering maken en die in de tailleband "verenigen" of je maakt alleen een voering in het voorbeen, deze voering loopt tot ongeveer kniehoogte. Het patroondeel van het voorbeen wordt hiervoor ook uit voeringstof geknipt en vervolgens aan de onderkant afgewerkt en daarna op het voorbeen gelegd en vastgeregen en vervolgens wordt het tegelijk met het voorbeen verwerkt.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit.
Ik had voordat ik besloot om de broek te voeren al het beleg van de ritssluiting van een stukje vlieseline voorzien evenals de zakingang met een strook plakbaar naadband wellicht was dat niet nodig geweest met de voering. Aangezien het heel los geweven wol is denk ik dat het toch geen kwaad kan en heb ik het laten zitten.  



1 opmerking:

  1. Marlene Dietrich dresseren, de naam zegt al veel, maar nog nooit gehoord om zo iets in een pasvorm te strijken. Ben erg benieuwd hoe het in zijn werk ga en het resultaat. Zelf ben ik nog niet zo ver om pantalons te gaan maken. Ben bang dat het niet echt mijn dong zal wezen

    groetjes Hans

    BeantwoordenVerwijderen